top of page

בלוג

תסמונת ההצפה | דמפינג סינדרום


תסמונת ההצפה | דמפינג סינדרום

תסמונת ההצפה (דמפינג סינדרום) באה לידי ביטוי בתחושת חולשה, הזעה, דופק מהיר, בחילה, סחרחורת וראיה מטושטשת (המאפיינים היפוגליקמיה - רמות נמוכות של סוכר), כמו גם שלשול וכאבי בטן. התסמונת מופיעה בד"כ כחצי שעה לאחר הארוחה ושכיחה אחרי ניתוחים בריאטריים או אונקולוגיים הכוללים כריתה בחלק התחתון של הקיבה כגון: מעקף קיבה סטנדרטי, מיני מעקף קיבה או מעקף תריסריון מסוג BPD. התסמונת מופיעה בשכיחות נמוכה גם לאחר ניתוח שרוול ומעקף תריסריון מסוג DS.

גורמים לדמפינג סינדרום

ניתוחי מעקף הקיבה השונים מבטלים את פעילות השוער התחתון (פילורוס), דרכו יוצא המזון מהקיבה וגורמים למעבר מזון מהיר יותר למעי ולספיגה מהירה יותר שלו בתוך המעי הדק. סוכרים פשוטים כמו מיצים מתוקים (גם מיץ סחוט טרי), דבש, ריבות וסוכר לבן, עלולים לגרום להופעה משמעותית של כל התסמינים. מאכלים מתוקים המכילים יותר חלבון ושומן כמו עוגות גבינה, שוקולד או גלידות, בעייתיים בעיקר כאשר מדובר בכמויות גדולות, אך יגרמו פחות לתופעה אם יאכלו במנות קטנות. בנוסף, גם מנות גדולות של פחמימות כמו אורז, פסטה ותפוחי אדמה, ללא תוספת של מנת חלבון או שומן עלולות לגרום לתסמונת דמפינג.

איך מתמודדים?

בעת הופעת התסמונת מומלץ פשוט לשכב לנוח במשך כמה דקות, עד שחולפים התסמינים או עד תחושת שיפור משמעותית. בניגוד למה שמקובל אצל חולי סכרת, יש להימנע מאכילת דברי מתיקה העלולים להחמיר את הבעיה.

איך להימנע מדמפינג סינדרום?

  • להפחית באכילת פחמימות פשוטות

  • דילול מיצים (שליש כוס מיץ על 2/3 מים, גם במיץ סחוט טרי)

  • ריבות ודבש, לאכול בשילוב עם מזונות המכילים פחמימות מורכבות – אפשר למרוח על פרוסת לחם או לצרוך כממתיקים לשתייה חמה

  • מזונות כמו גלידות, שוקולדים ועוגות יש לאכול בכמות קטנה ועדיף בסוף הארוחה

  • לפני שתיית אלכוהול, לאכול משהו קטן ושומני כמו אגוזים, שקדים, טחינה, חומוס או אבוקדו

  • פחמימות מורכבות כמו אורז או פסטה יש לאכול בתוספת של מנת חלבון או שומן (כמובן, עדיף להשתמש באורז, פסטה ולחם מלאים)

חשוב לציין שלאחר כמה חודשים התופעה הזו דועכת ולאחר כחצי שנה שכיחותה נמוכה יותר. בנוסף, לכל אדם יש רגישות שונה, גם מטופלים שעברו את אותו ניתוח ואכלו את אותם מאכלים יכולים להגיב באופן שונה. במידה ומופיעה תסמונת דמפינג, חשוב ללמוד מהמקרה, להבין מה גרם לתופעה וכך למנוע מקרים כאלה בעתיד.

אם גם אתם עברתם ניתוח בריאטרי או שאתם עומדים לעבור בזמן הקרוב, חשוב שתקבלו את ההנחיות התזונתיות המדויקות והמותאמות ביותר לצרכים שלכם. לליווי מקצועי ומותאם אישית של דיאטנית בריאטרית,

צרו עמי קשר דרך הקישור הזה או בטלפון 03-5193141

אהבתם? שתפו!
 יש לכם מה להוסיף?
אשמח לקרוא את תגובתכם :)
פוסטים אחרונים
ארכיון
תגיות
bottom of page