top of page

בלוג

עודף משקל, מאיפה זה מתחיל?


עודף משקל

מהו הגורם לעודף משקל?

בקהילה האקדמית קיימת עדיין מחלוקת לגבי הגורמים להשמנה. האם עודף המשקל הוא תורשתי או תוצר של הסביבה? אולי מדובר בשילוב של השניים?

בשבוע שעבר ערכתי משאל מצומצם במטרה ללמוד ולשמוע את מגוון הדעות בנושא ואני רוצה לשתף אתכם בחלק מהתשובות שקיבלתי:

סימה כתבה: “אכילה רגשית, חוסר משמעת לספורט, אכילה לא מסודרת והריונות".

ירון וטובה ציינו את הסטרס והשעמום כגורמים העיקריים. לירון תיארה את הצורך הפסיכולגי שחשה בניתוק מהעומס היומיומי כגורם שיצר אצלה צורך באוכל גם כשהגוף לא שידר שום תחושת רעב. באופן אישי, אני יכולה לומר שחשתי הזדהות עם ריקי שסיפרה על התערבות הורית מוגזמת בנושא המשקל בתקופת הילדות כגורם שהשפיע על האיזון התזונתי בחייה.

את הסיבות שהעלו המשתתפים במשאל ניתן לחלק למספר קטגוריות:

1. גנטיקה / היסטוריה משפחתית

2. הרגלי אכילה לא נכונים מהבית

3. שינויי הרגלי אכילה במהלך החיים

4. הפרעות הורמונליות

5. הפרעות בבלוטת התריס

6. טראומה פיזית כלשהי שגרמה לירידה בתפקוד היומיומי

7. טראומה או חוויה נפשית קשה

8. סטרס, לחץ נפשי ודיכאון

9. אורח החיים (עבודה משעממת, לימודים, ישיבה ממושכת)

ניתן לראות בתשובות והדעות שהועלו שהמרכיב הגנטי הוא רק סיבה אחת מני רבות. לצד הגנטיקה, משפיעים עלינו גם החינוך שקיבלנו בילדותנו, מצבנו הסוציו-אקונומי, החברה הסובבת אותנו, תרבות השפע בה אנו חיים, אירועים שחווינו במהלך החיים והמקצוע בו אנו עוסקים. גם התפתחות הטכנולוגיה והמדע משפיעה על מרכיבי המזון שאנו צורכים, אשר הולכים ונהיים מעובדים ומתועשים יותר ויותר כמו גם על הפעילות הגופנית הנדרשת מאיתנו שהולכת ופוחתת.

אני מאמינה שעודף משקל הוא בראש ובראשונה מצב נפשי. אנחנו מגיעים לעודף משקל פיזי בעקבות מנטליות של עודף משקל ולכן חשוב כל כך שנבין היכן נוצרה המנטליות הזו אצל כל אחת ואחד מאיתנו.

למשל: ילד שגדל להורים עם עודף משקל ופיתח בעצמו אורח חיים דומה כאדם בוגר, יכול ללמוד המון על עצמו ועל הנטייה שלו להשמנה אם יצליח להבין מה הביא את הוריו לכך.

דוגמה נוספת לכך אפשר לראות אצל מטופל שהגיע אלי השבוע להכנה לניתוח. כששאלתי אותו מה לדעתו היא הסיבה לעודף המשקל שלו, הוא סיפר לי שמאז שהחל לעבוד כנהג אוטובוס, הוא הפך להיות פחות פעיל ולכן העלה במשקלו. מניסיוני סברתי שזו לא הסיבה האמתית וכשהמשכתי לתשאל אותו הבנתי שהעליה במשקל החלה למעשה כבר מספר שנים לפני כן, בעקבות תאונה שעבר אשר גרמה לו למגבלה פיזית. תחושת התסכול וחוסר האונים שחווה הביאו אותו להפסיק לחלוטין את הפעילות הספורטיבית בה עסק במקום למצוא פעילות חלופית שתתאים למצבו.

תובנה זו, היא הסיבה שמביאה אותי לשים דגש מיוחד במסגרת הליווי המקצועי שלי על חקירת הגורמים האינדיבידואליים אשר הביאו כל מטופל להתמודדות האישית שלו עם עודף המשקל. אני רואה לכך חשיבות יתרה כדיאטנית בריאטרית המטפלת בעודף משקל קיצוני אשר מצריך התערבות כירורגית ומחייב שינוי מנטלי משמעותי לצד בניית הרגלי אכילה חדשים ויצירת כלים חדשים להתמודדות עם קושי ומשברים.

זהו הבסיס להבנת הגורמים לעודף המשקל והאכילה הרגשית – כאשר אנו אוגרים בתוכנו מתח, רגשות ותחושות שליליות, הגוף שלנו עלול להגיב באופן הפוגע באיזון מנגנון הרעב והשובע. אצל אנשים מסוימים יגבר הרעב, אחרים יאבדו את התיאבון – מה שיגרור אכילה לא מאוזנת מאוחר יותר. המשותף לכולם הוא הצורך להבין את מקור התחושות הללו בכדי להגיע לשורש הבעיה ולתקן אותה. ואם קשה לנו למצוא את הבסיס הזה לבד, חשוב שיהיה לצידנו גורם מקצועי שידע לשאול את השאלות הנכונות, ללמד אותנו את ההרגלים הנכונים ולכוון אותנו למסלול הנכון.

אם גם אתם עברתם ניתוח בריאטרי או שאתם עומדים לעבור בזמן הקרוב, חשוב שתקבלו את ההנחיות התזונתיות המדויקות והמותאמות ביותר לצרכים שלכם. לליווי מקצועי ומותאם אישית של דיאטנית בריאטרית,

צרו עמי קשר דרך הקישור הזה או בטלפון 03-5193141

אהבתם? שתפו!
 יש לכם מה להוסיף?
אשמח לקרוא את תגובתכם :)
פוסטים אחרונים
ארכיון
תגיות
bottom of page