top of page

בלוג

מהי הסיבה להשמנה? לראות את הבעיה מהשורש


יש הרבה סיבות להשמנה ואני בטוחה שכל אחד מכם יכול לתת לי יותר מסיבה אחת. לפעמים אנחנו בטוחים שאנו יודעים הכול ועושים הכל נכון ובכל זאת ממשיכים לסבול.

מחלת ההשמנה אולי נראית תמימה, "רק לעשות דיאטה ואתה בריא", אבל בפועל זו מחלה שהורגת אותנו לאט לאט. אנחנו יודעים בדיוק מה לעשות (או כך נדמה לנו) ומנסים לעשות זאת, אבל לא באמת עושים וממשיכים לסבול מעודף משקל. מדוע אנו ממשיכים לסבול שנה אחר שנה וגורמים לגוף שלנו נזק בלתי הפיך שניתן היה למנוע? רק המעטים ש"מקבלים סטירה" בדמות עליה ברמות הסוכר, הכולסטרול בדם, לחץ הדם, כבד שומני וכו' מצליחים להתחיל לחשוב ברצינות על הטעויות שלהם ולשאול את עצמם "למה? מה עשיתי עד עכשיו לא נכון? מה אני צריך לעשות כדי למנוע החמרה?" הרבה מאיתנו ממשיכים לחיות כך שנים על גבי שנים בלי לשאול את עצמנו את השאלה הזו, כי למי יש זמן לעצור ולשאול שאלות בתוך כל המירוץ הזה של החיים?

אלו הסיבות להשמנת יתר שכולנו מכירים:

1. גנטיקה / היסטוריה משפחתית

2. הרגלי אכילה לא נכונים מהבית

3. שינויי הרגלי אכילה במהלך החיים

4. הפרעות הורמונליות

5. הפרעות בבלוטת התריס

6. טראומה פיזית כלשהי שגרמה לירידה בתפקוד היומיומי

בתור מישהי שאוהבת לראות ולנתח את הבעיה מבפנים, אני חושבת שהסיבה הכי משמעותית, שכל הרשימה הנתונה היא תוצר לוואי שלה, היא תחושת הפחד, "מה יהיה מחר?" תחושה זו גורמת למתח רב במהלך היום, אשר אצל חלק מאיתנו יתבטא בחוסר תאבון ואצל חלק בהגברת תאבון.

הפחד יכול להיות קשור בתחומים רבים בחיינו, לפעמים הוא עובר לנו גנטית מהורים, לפעמים כתוצאה מאירוע לא נעים שחווינו. תחושת הפחד גורמת לנו כל הזמן להיות במתח, אנחנו לוקחים על עצמנו עוד ועוד משימות בבית ובעבודה, מנסים לברוח מההרגשה הזו, רצים בלי לעצור, לא מצליחים לעמוד בעומס ואז בסוף כשאנו מותשים, אנחנו נשברים - מתחילים לאכול מאוחר בלילה, מנשנשים במהלך היום, אוכלים "על הדרך" ולא בארוחות מסודרות. אנחנו עסוקים בלשרוד ולא שמים לב איך אנו גורמים נזק יומיומי לגופנו.

חלק מהמשפטים הקבועים שאני שומעת ממטופלים לפני ניתוח קיצור קיבה הם: "אין לי זמן לאכול במהלך היום - אני עסוק בעבודה, אני עסוק עם הילדים" ו-"אני מגיע הביתה עייף ואין לי כוח להכין ארוחה". למה אתם חושבים שאחרי הניתוח יהיה לכם זמן? אחרי חופשה קצרה תחזרו בדיוק לאותם חיים ואותו לחץ. אנחנו לאט לאט חוזרים להרגלים הישנים - חטיפים, מתוקים, אכילת יתר על הדרך ואותן ארוחות לא מסודרות. לכן, לא פלא שרבים מהמנותחים הבריאטרים סובלים מעליה במשקל לאחר הניתוח.

למתח מתלוות בעיות נוספות:

1. עצירות, שלשולים

2. נשימה מוגברת

3. מחלות לב

4. דיכאון

אסור לחכות, צריך להתחיל לפעול למניעת הידרדרות למחלות הכרוכות בהשמנה.

טיפול בהשמנת יתר צריך להיות בנוי משלושה מרכיבים:

1. פעילות גופנית בליווי מאמן כושר - חשוב.

2. ליווי פסיכולוג או פסיכותרפיסת - חשוב על מנת ללמוד טכניקות הרגעה, מדיטציה, וניתוק.

3. ליווי של דיאטנית קלינית בריאטרית - מאוד חשוב, במטרה ללמוד מהו התפריט המאוזן המומלץ בהתאם למחלות הכרוניות (אם ישנן), לקבל המלצות מותאמות אישית לסדר היום ותפריט המורכב לפי העדפות אישיות.

דיאטה לא מאוזנת או צום ופעילות גופנית לא מותאמת אישית עלולים לגרום לנזק חמור.

אל תחשבו שאתם יודעים הכל. מאמני כושר, פסיכולוגים ודיאטנים קלינים לומדים במשך שנים את מקצועם, לכן הם מומחים בתחומם וכדאי להקשיב למה שהם ממליצים.

המאבק בהשמנה תלוי בהחלטה שלכם להצליח. יש בכם כוח להתחיל חיים חדשים עם אכילה מאוזנת ופעילות גופנית ואני כאן כדי לעזור לכם.

אם גם אתם עברתם ניתוח בריאטרי או שאתם עומדים לעבור בזמן הקרוב, חשוב שתקבלו את ההנחיות התזונתיות המדויקות והמותאמות ביותר לצרכים שלכם. לליווי מקצועי ומותאם אישית של דיאטנית בריאטרית,

צרו עמי קשר דרך הקישור הזה או בטלפון 03-5193141

אהבתם? שתפו!
 יש לכם מה להוסיף?
אשמח לקרוא את תגובתכם :)
פוסטים אחרונים
ארכיון
תגיות
bottom of page